with English version

■ハーバードの近くのBrattle Theatre にて勅使河原宏砂の女」。以前観たのはもう三年が四年か前になるので、いろいろなシーンを忘れている事に気付かされたのだが、結構いろんな事が映画の中で起っているんだなあ、と思った。女を縛り上るとか、自力で脱出するとか、この辺りは全然覚えてなくて、僕の記憶では、男が砂漠にやってきて、砂に囲まれた家に閉じ込められ、延々と反復的に砂かきをやっていて、その間に砂の表情を捉えたシーンが差し挟まれる、みたいな感じかなと思っていたのだが。実際、もっと物語展開からよけいなものを省いたほうが、フェティッシュに撮られた砂や水の感触がさらに生きるのではないかとすら思う。


観ている間、ヒッチコックの「裏窓」が頭の中を何度もよぎる。グーグルで検索してみた限りでは、だれも並べて論じてはいなさそうなのだが、どうなのだろうか。両者に共通しているのは、見る者と見られる者との関係が、物理的な「高さ」によって区分けされ、そのズレをめぐって物語が駆動する事。「裏窓」ではジェームズ・スチュアートは向かいのアパートを「見下ろ」すことで殺人犯との関係が形成され、その上下関係(=見る見られるの関係)が崩壊するのがラストで、犯人がこちらにやってくる所。他方、「砂の女」では昆虫採集にきた教師、岡田英次は下の側、見られる側になる。部落の男たちによって「見下ろされる」岡田は、何度となくその関係を転覆させるべく手を尽くす。重要なのはこの主人公が「見られる」者であると同時に「見る」者でもあるということ。彼は論理的思考を通じて、この状況を不条理を見、より物理的に、そこに住みつく岸田今日子を「見る」。


様々な「落ちる」イメージ。崩れる砂、配給の入った袋、視線、砂漠に飲まれる男、放り落とされる男。ラストで岸田は砂の穴から引き上げられるが、その時点ではすでに布団にくるまれ、小さな網に乗せられた、視線を持たない物体と化していて、その限りにおいて、上がる事が許される。


Teshigawara's Woman in the Dunes at the Brattle Theatre. While seeing, Hitchcock's Rear Window came to my mind repetitively. As long as I searched via google, nobody mentions about the relationship though. The common thing that both have is that the relevance which is constructed by "watching man" and "watched man" is devided through the physical height, and the stories is droven via such differences. In Rear Window, James Stewart look down the room of the opposite apartment, and because of that, the relation between the murderer and he is formed. Such static relationship end up almost being broken at the very end the movie, when the murder comes to Stuwart's room. On the other hand, in Woman in the Dukes, Okada as a hero, the teacher who comes to the desert, is "watched man" on the lower side. Okada is invited to a house, where a woman lives, in a sand hole and captured by villagers. The man try every means to escape from the situation in captivity, where is in a deep sand hole. The villagers who caught him is looking down him all the time. Important here is that the man is not only "watched man" but also "watching man" equally. He "watches" the absurd situation through his rational thought, and more physically, "watches" the woman who lives here.