with English version

岡崎乾二郎氏が中心となり四谷アート・ステュディウム周辺の人たちが編集を担当している発行物「artictoc」出版のお知らせをいただいた。http://www.artictoc.com/ 最大限の賛辞を込めて、先が思いやられると言うべきではないだろうか。なにしろ0号が楳図かずおローリー・アンダーソンジョナス・メカスのインタヴューで構成されているのだから豪華すぎる。岡崎氏はここで遅延の問題を語っていて、じつはこれは今僕が制作しようとしている映像作品をめぐる問題と近く、ちょっと驚いた。具体的にはモネが接近した遅延の効果を、映像を通じてとらえることができないものかと考えている。「いま・ここ」を描くということの不可能性、そこへと限りなく近づこうとするが故に、現れてしまう遅延。定着することと定着し得ないこととの間の反復。描くことと消すこと。現れることと消えること。そういったことを考えていたところだった。


You know the Yotsuya Art Studium in Tokyo?(My friend said it's like The New School in NYC. yes, kind of.) The publication edited by Kenjiro Okazaki (Artist, Critic) and the Yotsuya-related people was launched. http://www.artictoc.com/ (We can listen the interview of Jonas Mekas on "time". It's also meaningful that this interview on "time", such as "archiving" or "presentness", is recorded on the website as a data.) The one thing felt right away while watching on the website is the matter of "delay" Okazaki mentions in the interview. I was stunned a bit because this sort of idea is very similar to my idea that I'm thinking via making movie work. Concretely, I'm thinking about Monet and the problematics of "delay" he ended up approaching. Impossibility of painting "now, here" appeared by the painter's act itself that tried to approach "now, here". Repetiton between fixing and unfixing. Painting and erasing. Appearing and disappearing.