Kosuke Ikeda Solo Exhibition ”Goldfish Picture”


(English version below)


個展 ”ゴールドフィッシュ・ピクチャー”
2006. 11.21 (火)ー12.3(日)13:00-20:00 最終日17:00まで 月曜休廊
Voice Gallery
http://www.voicegallery.org/

  • -

オープニングパーティー 11/21 18:00-
ギャラリートーク 11/21 19:00-「型・反復・マトリクス ー伊藤若冲を手がかりに」


協賛:旭化成ワッカーシリコーン株式会社
型取りドットコム http://www.katadori.com/

イメージの 蠢く深層、マトリクス
高松麻里(日本美術史/ニューヨーク大学


水面下に蠢く金魚の群れ。個々の金魚の造形は型にもとづき、反復されている。反復は水平に繰り返され、パノラマ的光景を形づくる。この装置とも呼びうる作品を、池田はシンプルに絵(ピクチャー)と見なす。


絵とは、池田にとって、視る行為の形象化である。同時にそれは、 視られることへの洞察をも反映している。絵とは、視る/視られるという行為の狭間を揺れるスクリーンであり、そこでは能動/受動が相互に交換可能なのである。


こうした視覚への問題意識は、ロザリンド・クラウスがリオタールを援用しつつ展開させたマトリクス形象の議論を思い起こさせる。イメージの下位にある、 ゲシュタルトよりさらに深い底に蠢く「不可視なもの」の秩序をリオタールはマトリクスと名付けた。さらにクラウスは、このマトリクスが、つねに形式の安定性と自明性を揺さぶるパルスを介入させつつ、見えないものを呼び戻し、 形象化する形式であると説いた。例えばピカソは、ある光景のマトリクスに取り憑かれ、これに形象を与えるべく強迫観念的に描き続けた存在として語られる。


金魚という鑑賞されるためだけの存在をモチーフに選び、これが図と地の境界も曖昧に水面化にひしめく様を正面から捉えることで、池田は視覚表象の根幹にあるマトリクスを現前させようとする。自らが魅せられている、視ること/視られること、可視/不可視の淡いにあるマトリクスを。

  • -

1980年生まれ 
2003 京都造形芸術大学 卒業
2005 東京芸大大学院 先端芸術表現専攻 修了
2006 平成17年度文化庁在外研修員としてマサチューセッツ工科大学List Visual Arts Centerにて滞在研究


個展/
2001 ヴォイスギャラリー
2002 ヴォイスギャラリー
2003 東京芸大ギャラリー  ヴォイスギャラリー

グループ展/
2003 アンチノミー展/ギャラリー オブジェクティウ゛コレラティウ゛(東京・四谷)
2004 リマテリアライズ展/東京藝術大学 大学美術館
2006 サラダデイズ展/アーティスツ・スペース(ニューヨーク・ソーホー)

レヴュー/
2003 『美術手帖』11月号
2005 『美術手帖』3月号  他


__
Kosuke Ikeda Solo Exhibition "Goldfish Picture"
November 21 (Tuesday) - December 3 (Sunday)
Voice Gallery (Kyoto)
http://www.voicegallery.org/

  • -

Opening Party; November 21, 18:00-
Gallery Talk; November 21, 19:00-
"Figure, Repetition, and Matrix - Inspired by Ito Jakuchu"
Kosuke Ikeda, Mari Takamatsu(Art Historian/New York University)


Sponsorship; Wacker Asahikasei Silicone Co.
Katadori.com http://www.katadori.com/

The Matrix, or The Invisible Form Below the Image
Mari Takamatsu

In front of you, there is a school of goldfish occupying water. Each goldfish is created by a mold, repeated several times and extended horizontally, evoking a panoramic view. This installation work, according to the artist, Kosuke Ikeda, should be simply addressed as “picture.”


For Ikeda, the picture is the concrete form of act of seeing. At the same time, it should reflect insights into what is seen. The picture, according to him, is a screen, which is placed in between the act of seeing/seen; the active and the passive become interchangeable on this screen.


His argument reminds us Rosalind Krauss’s discussion about the matrix figural, which is taken from Jean-Fran?ois Lyotard’s theory. He argued that below the “seen” order of the image and below the order of the gestalt, there lies the order of the “invisible,” to which Lyotard gives the name matrix. Krauss further claims that the matrix is the form that recalls the invisible and figures recurrence, by using pulse, which constantly challenges the stability and self-evidence of form. She interprets that Picasso compulsively produced numerous drawings, trying to give a form to the matrix-figure of a scene, by which he was entrapped.


Ikeda chose a motif of goldfish for his work because its existence ultimately counts on the fact that it is displayed. Its shape is captured in frontal view and crowded under water, making the distinction between the figure and the ground inseparable. In this way, Ikeda tries to capture the matrix, to make it visible. This matrix, in which the distinction between act of seeing/seen or visible/invisible becomes vague, fascinates him.

  • -

Born in Fukuoka,1980
Lives and works in Tokyo and Kyoto

  • Education

2005: MFA, Tokyo National University of Arts and Music
2003: BA, Kyoto University of Art and Design

  • Solo Exhibition

2003:Gallery of Tokyo National University of Arts and Music
Voice Gallery, Kyoto
2002:Voice Gallery, Kyoto
2001:Voice Gallery, Kyoto

  • Group Exhibition

2006: Salad Days, Artists Space, New York (SOHO)
2004: Rematerialize, Museum of Tokyo National University of Arts and Music
2003: Antinomie, Gallery Objective Correlative, Tokyo

  • Review

2005: "Art Magazine Bijutsu Techo" March
2003: "Art Magazine Bijutsu Techo" November

  • Fellowship

2005: Japanese Government Overseas Study Programme for Artists

  • Internship

2006: MIT List Visual Arts Center